Från Spanien, till Tyskland…?

Balearerna är ett otroligt seglingsområde. Vattnet är oftast kristallklart, kusterna spektakulära och det finns mängder av vikar att kasta ankare i. Visst är det dyrt, men bara i hamnarna och mitt i sommaren. Nu är det billigt och för övrigt behöver man ju bara gå in och bunkra då och då, resten av tiden kan man ligga på svaj.

Från Sardinien seglade vi till Menorca där vi lade oss på svaj i utkanten av Mahons hamn, i viken Cala Teulera. Den ligger perfekt för att angöra Balearerna från öster. Väl skyddad, enkelt att hitta en bra plats för båten och nära Mahon om man behöver bunkra där. Det är för långt för att gå in till staden, men man tar båten, eller kanske dingen, in på en halvtimme. Med tanken full av diesel stävade vi vidare i sol och ljumma vindar längs Menorcas sydkust till Cala Galdana. En gång var det Menorcas absolut vackraste vik, men ett par hotell har förstört känslan av vildmark. Trots detta är det fortfarande en skyddad och otroligt vacker ankringsplats. Vi ankrade nära klippväggen på södra sidan av calan och även om Alila svängde än hit än dit i den växlande svaga vinden låg vi stadigt kvar. Med klart vatten och 4 meters djup kunde vi enkelt kontrollera ankaret direkt från däck.

Säsongen börjar först i maj och de flesta hotellen var stängda. På stranden strövade nu enbart enstaka bleka nordeuropéer fram och tillbaka och vågade sig någon gång på ett hastigt dopp. Vattnet är fortfarande bara 16-17 grader. Genom vår acklimatisering till italienska förhållanden badade vi, men med våtdräkt. Jag kunde då passa på att inspektera skrovet under vattenytan för första gången sedan sjösättningen på Sicilien. I propellern hade en bit fisknät snott in sig, givetvis i Capris skitiga hamn, men det lyckades jag få bort med en kniv. Bottenfärgen sitter fint, fattas bara efter två månader, men verkar dessutom lite hårdare än den variant vi brukar ha i Sverige. Det är bara bra eftersom jag kan tvätta bort det som börjat växa i vattenlinjen utan att alla färg följer med.

David fortsätter med skolarbetet, nu träslöjd, men annars tar vi det ganska lugnt ombord. En liten exkursion i dingen till en grotta där vi kunde studera lite havsdjur hann vi med också.

Från Menorca är det bara drygt 20 nm till Mallorca. Vi gav oss av i sommarvärme och på ett absolut stilla hav. Motorn har fått arbeta ordentligt här i Medelhavet, och så även denna dag. Mitt mellan öarna dök det upp ett gäng delfiner, men de ägnade oss bara ett förstrött intresse en kort stund innan de verkade hitta något fiskstim att ge sig på istället. Strax innan vi kom fram såg vi även en havssköldpadda som låg och slöade i ytan. När vi närmade oss dök den förargligt nog strax innan vi hann se den ordentligt.

En liten film med delfinerna!

På Mallorca angjorde vi Cala Ratjada för att fylla på matförrådet. Döm om vår förvåning när det visade sig att vi hade hamnat i Tyskland! Vi antar att de stora länderna i Nordeuropa vid någon parallellkonferens på 1800-talet delat upp charterresmålen vid sidan om Mellanöstern och Afrika när att de etablerat sina respektive kolonialintressen för att inte skulle råka i konflikt med varandra. Cala Ratjada har definitivt hamnat i den tyska intressesfären. Alla skyltar är på tyska, ibland med spansk mindre text under. Ordning och reda råder och Bundesliga visas på storskärm på barerna där man dricker tysk öl. På Heidis Schnitzelhütte har de ”Happy Schnitzelhour” på eftermiddagen och selbstverständlich kan man köpa tyska matvaror i affärerna.

Tyskarna har dock haft tur och valt en bra plats. Här är varmt och skönt och väldigt vackert. Utanför centrum ligger rejäla lyxvillor med murar runt och helt säkert skygga filmstjärnor som flyger in med privatjet och spenderar en eftermiddag vid poolen.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.