Korsika, från Porto Vecchio till Port Vieux

Plötsligt är vi i Frankrike, även om kanske inte alla som vi möter är så nöjda med det. I dessa tider med separatister både här och var har dock korsikanerna tonat ner sina tidigare ganska hätska separatistiska tendenser. Fastlandsfransoser, och tydligen även Tage Danielsson, kunde för några år sedan få sina semesterhus här på Korsika nedbrända under vinterhalvåret och fortfarande kan man se enstaka skyltar eller grafitti till förmån för att Korsika skall bli självständigt. De flesta verkar dock helt tillfreds med att vara fransmän. De har dock i alla fall en egen flagga, som syns överallt och som man förväntas använda som gästflagga på båten.

Vi kom till Porto Vecchio från La Maddalena för att tvätta och bunkra färskvaror, men blev kvar en dag längre än tänkt. Korsika är otroligt bergigt och när det fanns en liten biluthyrning precis i hamnen slog vi till och hyrde en Peugeot för att ta en titt i bergen. En sak som slår oss är att fransmännen faktiskt är riktigt dåliga på engelska, åtminstone i jämförelse med andra länders befolkning vi kommit i kontakt med under resan. När jag frågade biluthyrningskvinnan ”Do you speak English?” svarade hon obekymrat ”Oui!” och fortsatte på franska. I hamnen pratade den unga kvinnan i receptionen frengelska med en accent direkt hämtad ur hemliga armén. Alla är dock vänliga och vi förstår varandra till slut. När franskan tryter brukar det gå att byta till italienska. Korsika är tvåspråkigt med franska och korsikanska, men korsikanskan är så lik italienska att den av vissa språkvetare anses vara en italiensk dialekt, var nu gränsen går mellan en dialekt och ett annat språk.

Bergen och byarna var otroligt fina och redan en halvtimme från kusten var vi uppe i riktiga bergstrakter med maquis på bergssidorna och inte en plan yta inom synhåll. Det är lätt att förstå att olika erövrare genom tiderna haft bekymmer med ett kuva korsikanerna, som helt enkelt dragit sig undan i bergen så fort något påbud från överheten inte passat dem. Vi gjorde en mindre vandring till ett vattenfall, som dock visade sig vara en besvikelse när vi väl kom fram. Det torra vädret hade minskat flödet till ett beskedligt porlande, och landskapet blev istället den stora behållningen. Fransmännen är ett hurtigt folk som strävade fram i stora mängder på den kuperade stigen och hälsade med ett glatt Bonjour! Efter fika, självklart på Café le Randonneur, bergsbestigarkaféet, i Zonza körde vi längs en vindlande dalgång ner till kusten igen. Ett besök på Korsika utan en tur upp i bergen är inte komplett!

Från Porto Vecchio ville vi upp till Bastia, nästan längst upp på den östra sidan. Det är för långt för en dagssegling nu när mörkret faller tidigare än innan, och det finns bara en hamn på vägen. Hamnen, som märkligt nog heter Taverna, är en modern välfungerande men lite själlös marina. Byn ligger ett par kilometer upp på bergssluttningen, men såg lovande ut på håll. Trots att säsongen är över tar de fortfarande ganska bra betalt, 39 €, men de vet väl att ingen kommer undan som vill färdas längs ostkusten. Vi hade en skumpig dag med ganska svag vind som vred från en kryssbog över till läns mot slutet. Trots svag vind de senaste dagarna var det skvalpigt med orolig sjö som verkade komma från flera håll samtidigt. Av något skäl verkar sjögången här i Medelhavet ofta bli orolig och besvärlig, även om det inte blåser så mycket. Kanske är inte havet större än att vågorna slår emot någon ö eller kust hela tiden och reflekteras ut igen.

När det är orolig sjögång är det skönt att kunna sätta segel eftersom vinden då stabiliserar båten med lite tryck i seglen. Är vinden för svag så det bara fladdrar i seglen blir det dock snabbt jobbigt och Alila gungar vildsint hit och dit. På grund av detta blev skoldagen förkortad, men David hann i alla fall med lite geometri och att lära sig Sveriges 25 största tätorter (testa själva). Det känns konstigt att läsa om rapsodling i Skåne och skogsnäringen i Norrland, en solig dag i sittbrunnen utanför Korsika, men ”The school must go on”.

Från Taverna fick vi fin segling med vår Code 0 i de svaga vindarna. Med 3-4 m/s sann vind gör vi mellan 4 och 5 knop med enbart Code 0 när vi inte har vågor som stoppar upp oss. Det blir ett behagligt alternativ till att gå med motor. Alila är för all del en bra segelbåt, men svaga vindar är inte då hon gör sig som bäst, så blåser det under 4 m/s brukar vi ganska snabbt överväga motor istället för segel. De 25 nm upp till Bastia gick i bra tempo och väl framme kunde vi lägga till i Port Vieux. Vi är numer vana vi att bli mötta av hamnpersonal, men här var det stängt så här års och de enda som fanns på plats på kajen var ett par medfarna typer, varav den som erbjöd sig att ta tamparna dessutom var rejält berusad. Han var enträgen, men vi föredrog ändå att lita på våra egna knopar och tackade nej till erbjudandet om hjälp. Som fransman var han dock givetvis artig och gav oss trots det olika komplimanger.

  

Bastia är en gammal stad som är lite sliten men med mycket charm och vackra vyer. Port Vieux, gamla hamnen, är full av restauranger och kaféer på kajkanten och centrum är promenadvänligt. På lördagskvällen var det som så ofta här i Medelhavet fullt med människor i alla åldrar på gatorna, från de yngsta med dockvagn till de äldsta med rullator. När vi satt och åt i sittbrunnen small det plötsligt till och en jättefyrverkeri brann av precis utanför hamnen. Allt för att vi kommit till stan! Antingen det, eller för att det är chokladfestival som avslutas i helgen. Vi har ännu inte besökt den, men äter bara lite under dagen för att kunna gå dit väl förberedda i kväll.

Idag väntar vi ut ännu en mistral som skall kulminera under dagen. Även om vi ligger på läsidan av Korsika och inne i hamnen kommer det vindstötar med kulingstyrka som går att Alila kränger ner ordentligt. En tysk båt som låg bredvid oss gav sig av i morse i riktning mot Elba. Visserligen får de vinden i ryggen, men det blir nog en omskakande överfart. Skönt att inte ha en pressad tidsplanering!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *