Kustsegling med kaffetillbud i Portugal

Från Porto är det 190 nm till Lissabon och vi har tänkt oss att dela upp det på tre dagar för att slippa segla på natten. Havet närmast kusten är späckat av fiskeredskap och små och stora fiskebåtar. Tyvärr verkar de flesta av dessa ha struntat i att investera i en AIS, vilket gör att de inte syns på vår plotter i mörkret eller dimma. Vissa påstår att det beror på att de inte vill synas för myndigheterna när de är ute och fiskar. Det kan ju också vara så att de alltid klarat sig utan, och därför inte ser någon vits i att ändra det nu.

Skall vi långt brukar vi kasta loss först och sedan ta frukosten ute till sjöss

Första stoppet blev i Figueira do Foz, en bra marina med staden precis utanför marinaporten. Hamnkaptenen var lite sur för att vi körde rakt in på en lämplig plats utan att först stanna vid receptionspontonen. När vi kom till kontoret frågade han om vi brukade gå rakt in i hotellrum också utan att checka in först. Vi blev lite ställda eftersom alla portugiser vi träffat hittills har varit synnerligen trevliga och vänliga och inte överdrivet kitsliga med olika regler. Efter några minuters tryckande tystnad och vår ursäkt på temat dumma utlänningar kände han dock tydligen att han tagit i för mycket och sprack upp. ”Normally I’m only angry with the French” förklarade han. Fransmännen är tydligen särdeles nonchalanta och lägger ständigt små pyttebåtar på platser avsedda för stor båtar så dessa sedan inte får plats. Sedan var han hur trevlig som helst och allt var som vanligt.

Vi håller oss givetvis med en relevant tidning ombord, vilken även David uppskattar

Idag slapp vi dimma, vilket annars vi haft i stort sett varje dag längs kusten sedan Finisterra i Galicien. Istället gick det en sugande och jobbig dyning som kastade runt oss i den lätta vinden snett bakifrån. Vinden var för svag för att fylla seglen så de stod bara och slog. Efter en stund revade vi till halva storen och drog igång motorn. Seglet fick vara uppe för att något dämpa rullandet. Trots det visade det sig när vi kom fram att en burk kaffe i ett av skåpen kastats runt så våldsamt att den slagits sönder.

Eftersom sjön var så jobbig stannade vi redan i Nazaré, istället för längre fram som vi tänkt från början. Hamnen här är en av få som skall gå att anlöpa i alla väder, och det är möjligt men det var ändå en skumpig färd in i hamnen. Väl inne hittade vi gästhamnen enkelt, men den är verkligen inte stor. Endast tre korta bryggor där enda möjligheten för en segelbåt är att ligga långsides på yttersidorna. El och vatten finns, men inget annat. Johanna backade elegant in Alila bakom en fransk Ovni och nu ligger vi bra, men staden ligger utanför ett stängsel så vi får uppleva den på avstånd.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kustsegling med kaffetillbud i Portugal

1. Eva Runhammar skriver:

Nazaré är också en plats som jag har varit i. Senast var på Penttis och min bröllopsresa då vi köpte den fartygsmodell som står i vårt glasfönster mot vardagsrummet. Dessförinnan var jag där ensam och då kostade ett rum 35:-. Fartygsmodellen såg jag redan då, men eftersom jag åkte tåg, fanns ingen möjlighet att ta med den hem. När jag sedan återsåg samma fartyg – lite dammigare – några år senare och hade en bil att frakta den i, köpte jag den!.

2. Alila skriver:

De fartyg vi såg var mest rostiga fiskebåtar så vi köper nog inte med någon sådan hem i första taget. En av dem höll på att köra över oss på väg ut ur hamnen i morse dessutom. Tyvärr hade vi inte möjlighet att besöka staden utan blev kvar i hamnen. Portugal har verkligen mycket att bjuda på, men vi skyndar förbi en del eftersom vi vill in till Medelhavet. Det handlar inte om att leta upp fina ställen för oss, utan snarare om att välja bort, vilket är nog så svårt.