Menorca

Från Mallorca seglade vi i svaga vindar 45 nm till Ciutadella på Menorca. Kortaste biten mellan öarna är bara 25 nm, som från Vrångö till Läsö. Till skillnad från den passagen är dock både Mallorca och Menorca höga och bergiga så man ser båda hela tiden under överfarten. Det var varmt och soligt så vi stannade till mitt på havet för ett dopp. Då går det ju inte att ankra så när man är i vattnet gäller det att hålla ett öga på båten så den inte driver iväg. Därför går det bara att göra i bleke, eller men någon kvar ombord och linor i vattnet.

Vi kunde konstatera att gästbojarna verkade ligga väl förankrade i det sex meter djupa vattnet på Mallorca.

Väl framme på Menorca och i Ciutadella, den gamla huvudstaden, möttes vi på bryggan av mamma och Pentti som har flugit ner för att segla med oss några dagar. På tre timmar reste de samma sträcka som har tagit oss tre månader att segla.

Lågsäsongen inträffar officiellt den 1 oktober då priserna i hamnarna sjunker till hälften eller ännu lägre, men redan nu märks att det är betydligt färre båtar ute. På väg in i den smala hamnen passerade vi en marina där hamnkaptenen med rop och visslingar försökte vinka in oss till sin kaj, ungefär som inkastare på turistrestaurangerna. Vi hade dock siktat in oss på den kommunala marinan lite längre in och ignorerade honom, ungefär som på turistrestaurangerna.

Ciutadella är en lagom stor och mycket fin stad att besöka med båt. Hamnen är smal och vindlande och tränger långt in i den historiska stadskärnan. Båtarna ligger mycket skyddade och nära centrum. Den kommunala marinan på nordsidan har till och med flytbrygga och fingerpontoner, något vi inte sett på den här sidan Gibraltar men som vi gillar mycket. Det finns många olika sätt att förtöja i hamnar, allt från att släppa ut eget ankare och ha tampar från aktern till en knölig betongkaj, till fingerpontoner på flytbrygga, ett slags minibryggor som sticker ut mellan båtarna så alla har sin egen lilla bryggbit. De senare innebär att det är enkelt att lägga till, att Alila ligger säkert och bra och att det är enkelt att kliva av och på.

Efter ett par nätter i Ciutadella gav vi oss av för att runda ön på sydsidan. Vi behövde vänta ut en mistral, en stark vind som tar fart i Frankrike och påverkar förhållandena i hela västra Medelhavet när den tar i. Sydsidan av Menorca är späckad med små fina vikar, calas, med turkost vatten och sandbotten. Tyvärr en hel del andra båtar också, även i slutet av september, men inte fler än att vi kunde hitta bra ankarplatser över sandbotten med kristallklar sikt. Vattnet är fortfarande 24-25 grader varmt, men vi börjar känna av att det inte blir lika varmt i luften under dagarna längre. Nätterna går temperaturen ner mot 13-15 grader, vilket bara är bra eftersom det går bättre att sova då än när det är 30 grader.

Skolarbetet fortsätter, men nu med förstärkning och övervakning. Mamma och Pentti är erfarna lärare och försitter ingen chans att inflika lite kunskap.

Skolinspektionen på besök i Alilaskolan

Vi har fått en del anmärkningar på ergonomin i skolmiljön

Som avslutning av vår Menorcaupplevelse anlöpte vi Mahon, eller Maò som det heter på den lokala dialekten. När vi kom på kvällen och sökte upp en ankarplats verkar det som vi upprepade vår numer mer och mer etablerade tradition av att köra på valar, eller i det här fallet troligen bara en delfin. Viken vi seglade in i var mörk och helt stilla, men plötsligt krängde båten till av ett plaskande och vältrande i vattnet precis bredvid. Det var svårt i mörkret att avgöra vad det var i vattnet, men något stort med vad vi tror var en ryggfena var det som hade störts av vår framfart. Eftersom det var helt stilla innan och det plötsligt exploderade av liv precis bredvid båten är det svårt att hitta en annan förklaring än att vi körde på något, vad det nu var.

Här i Mahon skall vi bunkra lite extra mat så vi klarar oss på överfarten till Sardinien. Det är knappt 200 nm vilket vi hoppas klara av med en nattsegling. Mörkret faller snabbt och tidigt på den här breddgraden nu, men det skall vara fullmåne så vi hoppas på en molnfri himmel och lite ljus i alla fall.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.