Normalläge

Mycket i tillvaron handlar om att återställa allt till normalläget, eller en tänkt nollpunkt. Ställa tillbaka alla leksakerna i barnens rum så de kan riva ut allt igen, städa undan så det kan blir dammigt igen, betala ikapp räkningarna så det kan komma nya, diska upp efter festen, måla huset så det är som när det var nymålat sist. Så snart man återskapat normalläget börjar förfallet och det blir dags att återigen åtgärda något som hunnit falla för långt från det acceptabla, och så fortsätter det eviga arbetet med att hålla det slutliga sammanbrottet borta. Var normalläget eller nollpunkten är kan var och en bestämma själv. En del kanske inte ens har någon utan låter allt flyta som det passar. Vi har dock ett ganska tydligt normalläge i båten som vi eftersträvar att återkomma till.

Efter en översegling som vi gjorde igår är det mycket som rasat från normalläget och som kräver åtgärder för att återställas. Böcker skall ställas tillbaka i hyllan, salt skall spolas bort från däcket, vi skall komma igång med vettig mat igen och sova ut, en del textiler behöver tvättas och allmän uppröjning måste ske. Det går förvånansvärt fort i en båt, den är ju inte så stor, även om det i morse var tungt att ens vakna.

Kölsvinet organiseras om

Nu har vi legat hela dagen vid kaj Risør, en av de vita byarna vid Skagerack i Norge. Alla hus är vita, oklanderligt skötta (av polacker?) och med vackra proportioner. Byn är en sevärdhet och vistas av amerikanska små kryssningsfartyg. Alla amerikaner är lika praktiskt klädda, kritvita i ansiktet och 70+.

Hänförda amerikaner

Vid en kaj med vatten och el är det lätt att återställa allt, men frågan som värker är hur det går vid en längre översegling? Hur går det att återställa normalläget tredje dagen till sjöss, med en fortfarande gungande båt, sjösjuka så snart man försöker något under däck och en allt mer påtaglig sömnbrist? Nu måste det inte vara så illa, men onekligen är det betydligt svårare att röja upp utan att ligga stilla. Ännu har vi inte gjort några så långa överfarter utan har kunnat fånga upp situationen först när vi kommer i land, men snart är det upp till prövning med flera dygn till sjöss. Jag antar att det enklast, och självklara, är att helt enkelt acceptera att nytt normalläge som får gälla tills vi kommer i land. Hemligheten med att kunna trivas till sjöss långa tider tror jag ändå ligger i att kunna återkomma till sitt normalläge. I nästan alla seglingsskildringar där besättningen råkar ut för stormar kommer det en dag då de äntligen röjer upp efter stormen. Det verkar vara en dag av tillfredställelse och återupprättad självkänsla.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Normalläge

  1. Anders skriver:

    Hade en liknande upplevelse under min segling till Stockholm förra året. Seglade en 30 timmars till Skåne och åkte på en monstermigrän kl 5 på morgonen. Inget hårt väder alls men jag halkade ur normalläget ner till halvkoma med blixtar i huvudet och krampartade kräkningar. Inseglingen i Helsingborg var allt annat är ärorik.
    Krävdes en rejäl mental uppstädning för att återfå normalläge igen… Lämnade båten och tog tåget hem….

  2. Joakim skriver:

    Intressant iakttagelse och beskrivning kring ett fenomen jag själv uppmärksammat och funderat kring. Våra passager på cykel genom öknar eller obebodda bergstrakter kan nog liknas vid era överfarter. Normalläget som råder i ”civiliserade” trakter skiljer sig från normalläget vid sådana passager. Hur illa det än är måste man ju ändå hålla någon slags miniminivå av t.ex. mat, vila, hygien och mekaniskt underhåll. Så för egen del vill jag nog påstå att det finns två normallägen, ett vid optimala förhållanden och ett vid jobbigare perioder.

    • admin skriver:

      Absolut. Kanske att man orkar längre i de jobbiga situationerna om man upprätthåller en någorlunda hög normalnivå också. Duschar man och äter riktigt mår man helt enkelt bättre än om man släpper allt i väntan på att det skall ta slut.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *