Rigghaveri avvärjt

Vi besiktigade förstås Alila innan köpet, både professionellt med besiktningsman och petigt och ifrågasättande själva.

Riggen såg ut att vara i bra skick, men vi vet att den stående riggen, alltså vant och stag som håller uppe masten, förr eller senare skulle behöva bytas eftersom den gått långt. I många andra länder ställer försäkringsbolag krav på att riggen är högst 10 år för att försäkra båten. Alila är inte 10 år, men har gått ett varv runt jorden, vilket är långt längre än många båtar seglar under hela sin livstid.

Vad man skall hålla koll på är brustna kardeler, alltså de små trådar som tillsammans utgör wiren. Lite av en händelse får jag medge, det borde vara del av en daglig rutin, såg vi just det på akterstaget idag. Kanske är det påfrestningar på sistone, eller bara tiden som tagit ut sin rätt, men nu är det dags att byta. 

Vi blev lite oroliga att det vi såg bara var början på ett snabbt tilltagande förfall som inom minuter skulle innebära att hela riggen upplöstes i något slags kokt spaghetti. För att rädda oss och riggen satte Per och jag upp en nödlösning för det fall staget plötsligt skulle ge upp. Inget piggar upp som ett lagom knepigt problem som bara kan lösas med tågvirke, några knopar och lite gemensamt funderande på akterdäck. Lösningen blev en av pappas gamla favoritknopar för att spänna fast plankor på biltak.


Dessutom ringde jag riggaren Harry i Kinsale dit vi skall senare i veckan. Han får ge den slutliga domen, men troligen måste vi byta hela akterstaget. Lika bra att få det gjort, hoppas bara det inte tar för lång tid.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Rigghaveri avvärjt

  1. Hadock skriver:

    Vilken tur att ni upptäckte detta! Man kan lätt föreställa sig lite hårdare slör och sjögång mitt i natten mitt på biscaya och så brakar plötsligt hela masten föröver. Sönderslagna skylights, pulpet, mantåg etc, för att inte tala om risk för personskador. Puh!!
    Manar verkligen till eftertanke och uppstagade kontrollrutiner av riggen.
    Vore kul att få lära sig knopen!

  2. stefan skriver:

    Inget piggar upp och höjer skärpan så som ett nästan-haveri/nästan-olycka! Skönt att ni såg det här nu och inte försent, i värsta fall mitt i natten och såklart då i lite kraftigare vind också.
    Men hur man sen då? Revar till mindre seglingsyta, slackar stagen något, allt för att minska påfrestningen på staget, eller vad?

    Simma lugnt! 🙂

    • Alila skriver:

      Ja, det hade inte varit kul att se masten trilla mer ett par dagar ut på havet. Egentligen skall den inte rasa bara för att akterstaget går av, den är stagad genom vanten på ömse sidor om båten på ett sätt så den skall kunna stå kvar, men det är klart att påfrestningarna hade ökat så det funnits en risk för totalhaveri.
      Skulle akterstaget eller ännu värre förstaget gå av under segling hinner man oftast rädda masten genom att snabbt fästa något fall i fören eller aktern och spänna upp det. Ner med seglen, lägga sig så vinden inte pressa ner masten och så spänna upp med så mycket linor det går är receptet. Jag hoppas vi inte skall behöva testa…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *