Slutsummering av en medelhavssegling

Med endast några få dagar kvar innan vi är hemma i Göteborg kan vi summera en del av våra mer mätbara upplevelser.

Sedan vi lämnade Sverige i juni förra året har vi spenderat 420 dagar i båten. Vi har sovit alla nätter i båten förutom fem, då vi sov på hotell på Sicilien i samband med olika resor.

Under 2017 seglade vi 4829 nm och hittills i år 4120 nm, sammanlagt 8949 nm. I genomsnitt blir det 21 nm om dagen. Den längsta överfarten var från Irland till Spanien och var 522 nm lång, samt tog tre och ett halvt dygn. Vi har seglat totalt 20 nätter.

Hamnavgifterna har kostat 88 944 SEK, vilket ger i genomsnitt 212 SEK per natt. Dyrast var hamnen på Capri som kostade 100 EUR per natt och billigast är förstås alla nätter vi legat på svaj eller nattseglat. Generellt har hamnarna i Medelhavet, och särskilt Italien, varit dyrast och de på de Nederländska kanalerna billigast. Vi skulle kunna ha legat oftare på svaj utanför hamnar för att hålla nere kostnaderna, men vi är nöjda med vår prioritering att lägga oss vid brygga som vi gjort. Hade vi inte det hade vi inte kunnat besöka alla de städer eller platser vi kunnat göra lika enkelt, och då hade vi säkert missat mycket av det vi upplevt.

Gästhamnarna har generellt varit av bra standard. Från Spanien och vidare in i Medelhavet är de alltid bemannade och man får bra hjälp vid tilläggning om man önskar det. Toaletter och duschar är oftast bra, ibland riktigt bra och bara någon enstaka gång döskallemärkta. Wifi finns nästan i alla hamnar nuförtiden och ofta fungerar det riktigt bra. Vatten och el finns alltid överallt, förutom ironiskt nog på Capri, där det var dyrast. Service och kvalitet på gästhamnarna är i särklass lägst i Sverige och Danmark, särskilt vad gäller bemanning och kunnighet hos hamnpersonal.

Vi har hyrt bil 18 gånger i fem olika länder. Billigast var det på Sicilien där vi hyrde för 12 EUR för en vecka, dyrast på Irland där det kostade 60 EUR för en dag. Generellt är det mycket billigt att hyra utanför turistsäsong. Det är nästan alltid bäst att ta sig till en flygplats och hyra bilen där. Vanligen är priset för en vecka vid lågsäsong lika lågt som för ett par dagar. Om man skaffar en separat generell försäkring hos något internationellt bolag slipper man de dyra extraförsäkringarna hyrfirmorna brukar vilja sälja.

Vi har köpt diesel för 47 753 SEK. Billigast var den i Gibraltar i september med 4,96 kr litern, och dyrast i Ragusa i mars då den kostade 18,50 kr per liter. Även här hade vi säkerligen kunnat spara pengar genom att ligga kvar och invänta bättre väder ibland, då vi nu istället dragit igång motorn och kört dit vi ville. Vi har dock haft en begränsad tid till förfogande och har önskat komma långt på den tiden, och då är det nödvändigt att köra motor ganska ofta.

Vi har köpt ny utrustning, underhållit och reparerat Alila för 44 929 SEK. Det mest kostsamma var att ta upp henne och bottenmåla och polera friborden på Sicilien, vilket kostade 14 500 SEK. Tar vi bort nyinköp stannar kostnaden på 37 000 SEK ungefär. Vi har haft tur tycker vi själva, och sluppit riktigt dyra reparationer eller kostsamma missöden. 37 000 kr tror jag är ganska lite för att underhålla en båt som har använts så mycket som Alila gjorts under året. Hon var i gott skick innan vi lämnade Sverige och det har förstås bidragit till att hålla borta missöden, men innebär också att vi har känt att vi inte kunnat snåla med underhållet eftersom vi vill att hon fortsätter vara lika fin och välskött.

Mataffärer finns oftast hyfsat lätt tillgängligt från hamnarna. De sämsta hittar man i turisthamnar där de enbart säljer sprit och chips. I Sydeuropa har Portugal finast mataffärer, men de luktar undantagslöst av torkad fisk. Maten är billigast på Sicilien. Italien i övrigt är lite dyrare men fortfarande billigt. Det är dock är ingen stor skillnad mot Spanien. Absolut billigast blir maten om man köper den på utomhusmarknader, som de flesta städer och byar har åtminstone någon dag i veckan. Fänkål på Sicilien kostar 50 cent för tre kilo under vintern, då det är säsong. Tomaterna nästan kastar de efter en. Bäst bröd hittar man i Tyskland, och det sämsta i Italien. Smaskigaste äppelpajen fanns i Dordrecht i Nederländernas inland och bästa ostkakan i en bergsby ovanför Marbella i Andalusien. Allt annat är godast i Italien.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Slutsummering av en medelhavssegling

  1. Erik skriver:

    Hej David, när kommer ni hem skall bli så roligt att träfass igen!;)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *