Vinter i Medelhavet

Detta är en artikel vi skrev för JRSKs medlemstidning i februari 2017

Efter att ha fått femton månader ledigt från våra arbeten och kommit överens med vår sons skola om att han skulle få gå fyran ombord på vår segelbåt, lämnade vi Göteborg i juni 2017 med siktet på Medelhavet. Vi seglade via Norge till Skottland och genom Caledonian Canal, vidare till Irland och från Kinsale till La Coruña i Spanien. Därifrån söderut förbi Portugal, in genom Gibraltar den förste september och förbi Balearerna och Sardinien innan vi kom till Sicilien tidigt i december. Vi hade undersökt möjliga vinterhamnar redan innan vi lämnade Sverige men bestämde oss först under hösten för Licata på Sicilien. Orsakerna till att vi valde Sicilien är många, men kanske främst att vi trivs så bra i Italien och att jag kan italienska.

I Italien är båtlivet ganska dyrt i jämförelse med Sverige. Vår gissning är att det beror på att nöjesbåtägande här är begränsat främst till de som har gott ställt och att många priser därför är anpassade efter dem. Tyvärr betyder det bland annat att priserna är höga i hamnarna, utan att de för den skull alltid erbjuder så bra service. Det får dessvärre effekten att det inte är så många som väljer att övervintra i Italien, vilket är synd eftersom det är det land i Medelhavet som bjuder på den bästa maten, de vackraste vyerna och den mesta historien, enligt vår givetvis helt objektiva uppfattning. Vinterpriset är dock helt i nivå med priser i till exempel Spanien, 900 € för tre månader.

Licata med marinan i förgrunden

Vintern i norra Italien är lite kylig och ruggig medan den södra delen har ett varmt vinterklimat. Sicilien längst i söder har i flera tusen år varit en tummelplats för sjöfarare och erövrare i Medelhavet och här har fler kulturer haft sina höjdpunkter och lämnat sina spår än någon annanstans i Europa. Eftersom dessutom efterrätterna är de godaste i hela Italien kändes det som ett självklart val för vinteruppehållet.

Världens bästa kakor och efterrätter!

För att övervintra har vi alla olika behov, men en säker och trygg marina är en förutsättning få vill vara utan. Det finns gott om små hamnar med stadskajer och mindre marinor på Sicilien, men egentligen bara ett fåtal mer rejäla som erbjuder bra skydd i alla väder. Eftersom vi dessutom ville stanna i en hamn där det finns andra likasinnade återstod till slut bara två alternativ, Marina di Ragusa och Licata. Hamnarna ligger en dagsegling från varandra på sydkusten och vi passerade Ragusa på vägen hit. Båda marinorna är välbyggda, har moderna bryggor och faciliteter, välkomnande och bra personal och livaktiga seglarkolonier. Skillnaden, och det som fick oss att välja Licata, är städerna runt omkring marinorna. Medan Marina di Ragusa ligger i en typisk sommarstad som till stor del stänger ner under vintern är Licata en levande stad året runt.

Fin marina

Licata är en stad med drygt 30 000 invånare och en historia som sträcker sig tillbaka till grekernas tid på Sicilien, 400 år före kristus. Här finns en av de få större hamnarna på sydkusten vilket gör att de allierade prioriterade att erövra staden snabbt vid sin landstigning under andra världskriget.

Licata är idag en sliten Italiensk småstad som lider av ett visst vanstyre med dålig sophämtning som tydligaste tecken för tillfälliga besökare. Licataborna lever dock sina liv i lugn och ro i staden, och inget känns stressigt eller hetsigt. Alla tar sig gott om tid att vara vänliga och hjälpa till, och även om inte alla storstadens möjligheter finns här kan mycket lösas med god vilja och beställningar av prylar över internet.

Stadshuset i ”Libertystil”

Vädret är som förväntat soligt och ganska varmt. Ibland går temperaturen på nätterna ner till under tio grader men dagarna är nästan alltid ljumna eller rent av varma. Regn har vi bara haft några få dagar.

Marinan började byggas 2011. Området är inte slutligt utbyggt, och klokt nog verkar de bygga ut enbart i den takt det verkligen finns underlag för i form av besökande båtar. Marinan är mycket välfungerande och vi ligger vid en utmärkt flytbrygga med de sedvanliga fasta bottenlinorna i fören, samt aktern in mot bryggan. Så ser det ut i alla italienska hamnar vi har besökt och det fungerar bra tycker vi nu när vi vant oss vid att backa in till bryggan. Vi har vatten och el i en egen stolpe nära båten och betalar för förbrukningen med en elektronisk liten nyckel. Duschar och toaletter finns i ett hus hundra meter från båten och är i bra skick. Ibland har varmvattnet varit lite snålt tilltaget, men det är rent och fint. För de som inte har glädjen att ha egen tvättmaskin ombord finns det en mynttvätt i hamnen och ett ställe där man kan lämna in tvätten i närheten i staden. I hamnen ligger en liten marinbutik och det finns två varv i närheten där man kan få båten lyft.

Marinan fungerar sedan den byggdes som en modern ljuspunkt i staden och det är väldigt populärt bland Licataborna att förlägga söndagspromenaden, passeggiatan, till kajerna här. Bredvid finns dessutom ett litet köpcentrum med klädbutiker, ett apotek och, viktigast av allt, en mycket välsorterad och bra mataffär! Den ligger så nära att vi kan betrakta den som vårt utvidgade skafferi och slipper planera storhandling eller släpa tunga matkassar. Man kan till och med köra kundvagnen hela vägen till bryggan om det skulle behövas.

Färsk frukt och grönt året om

I år är vi omkring 30 båtar med besättning som övervintrar här, vilket blev tydligt på nyårsafton då alla var bjudna till en skotsk båt som nästan sänktes av alla som klev ombord. Flera av våra grannar har återvänt hit efter tidigare vintrar. Förutom söndagsgrillning och happy hour på hamnbaren finns här bland annat kurser i italienska och ukelele, träning nästan varje dag, bridge på tisdagar, yoga på onsdag och Montalbanofilmvisning på torsdagar. Vi ångrar verkligen inte att vi sökte oss till en hamn med en seglarkoloni, men det är förstås ett individuellt val för varje besättning hur viktigt man anser det vara.

Catania är närmaste stora stad och det går en smidig direktbuss som stannar vid flygplatsen, där för övrigt även IKEA finns. På flygplatsen kan man förutom förstås flyga hit eller härifrån, även hyra bil. Under vintern är det billigt och vi har kunnat hyra en bil en vecka för 20€.

Sveriges brohuvud för kulturell smyginvasion på Sicilien

Grekisk teater i Taormina, med Etna och Medelhavet i fonden om man tröttnar på skådespelet

Sicilien är proppfullt av sevärdheter och det finns definitivt tillräckligt med utflyktsmål för att fylla en hel vinter. Licata ligger bra till eftersom vi kan köra till både västkusten och Palermo samt Catania och sydost på en förmiddag. Höjdpunkterna hittills har varit Syrakusa och Palermo, men det finns många andra små fina städer och platser att besöka som Ragusa, Noto, Caltagirone och förstås Punta Secca med Montalbanos hus. Mycket handlar om historia och arkeologiska fynd, men det bästa är egentligen allt som är runt omkring. Att slå sig ner på en uteservering i värmande januarisol och ta en caffé och en canolo, att ströva på måfå i gränder och slinka in på en trattoria, eller bara se hur vanliga sicilianare köper sina grönsaker och lever sina vardagsliv som de gjort i tvåtusen år, framför något urgammalt och ovärderligt palats, det är det bästa med vintern här på Sicilien.