Vintersegling

Vi har vinterseglat sedan 2011 då vi skaffade vår förra båt. Det började med att vi tyckte det var tråkigt och jobbigt att tömma båten på alla textilier, matrester och dynor varje höst, för att sedan flytta tillbaka samma saker på våren. Med en bra värmare i båten upptäckte vi dessutom att det gick bra att segla året om nästan. Det har blivit så att vi inte seglat efter trettonhelgen och innan påsk annat än någon enstaka gång. Det är på sätt och vis skönt att ha en paus från seglingen då vi istället ägnar oss åt annat på helgerna.

Ha båten i vattnet året om

Frostnupen morgon, ensamma i hamnen

Båten mår enligt oss inte dåligt av att ligga i vattnet året om. I de flesta länder ligger alla båtar i vattnet hela tiden. I Göteborg blir det sällan is, och lägger den sig är det en kortare tid och den är ganska porös. Har man is större delen av vinterhalvåret är det nog ingen större idé att ha båten i. Några saker behöver man dock tänka på.
Genomföringarna. Om genomföringarna fryser finns en liten risk att vattnet som ligger kvar i kulventilen fryser och spränger genomföringen. Det har aldrig hänt oss, men jag föreställer mig att det skulle märkas genom att det börjar läcka vatten genom någon mer eller mindre svårupptäck spricka när genomföringen tinar. För att försäkra oss mot att det händer har jag dragit en värmekabel runt samtliga genomföringar. Kabeln köpte jag i ett byggvaruhus och den drar inte många watt. Med en lång kabel kan man med lite snillrikhet dra den runt samtliga genomföringar så det blir enkelt att koppla in den. Nackdelen är att det är knöligt att dra den. Snurra kabeln ett par varv runt genomföringen och se till att den har kontakt med metallen. Det räcker att den har kontakt lite här och var, värmen leds i metallen. Fäst med eltejp och dra vidare till nästa. I Alila ligger kablarna, det är tre, gömda i skåp och under durkarna så de ligger permanent dragna och redo att kopplas in med en vanligt stickkontakt när temperaturen sjunker.
Värme. För att kunna lämna lakan, kuddar och knäckebröd är det viktigt att det inte blir fuktigt i båten. Hur man åstadkommer det är ytterligare ett sådant där ämne som delar båtmänniskor i olika läger. Utan anspråk på att veta vad som är optimalt, konstaterar jag att för oss fungerar det väldigt bra med en varmluftsfläkt med termostat ställd på 7-8 grader. Fläkten föser runt luften och med den temperaturen har vi aldrig upplevt någon unkenhet eller kvardröjande fuktighet i båten. En fläkt centralt placerad är tillräckligt för vår 40-fots båt.
Sittbrunn, rigg och segel. Vi har rullsegel och det betyder att storseglet förvaras utmärkt skyddat i masten. Förseglet behöver en strumpa som skydd mot smuts som annars tränger in i det rullade seglet. När strumpan hissas så passa på att dra upp en lös tamp samtidigt. Snurra sedan den lösa tampen runt strumpan uppifrån och ner några varv och dra åt lite extra så riskerar ni inte att strumpan blåser sönder i höststormen. Sittbrunnen skyddar vi genom att ha kapellet uppe hela vintern. Visst sliter det på kapellet, men inte så farligt. Nästa vinter skall vi testa att lägga en liten presenning över bommen som ett extra tak och skydd över kapellet för att slippa en del av smutsen som tyvärr är ett resultat av att vi bor i en stad.
Teakdäcket. Teakdäcket är den svagaste punkten på vinterbåten. Tyvärr blir även det smutsigt och sotigt, och det växer en liten grönskimrande antydan till alger på det. Vi behandlar med Boracol en gång varje vår och det återställer det nästan helt. Jag tycker dock att jag kan se en liten extra nötning på däcket av att det ligger ute året om. Konstigt vore det väl annars. Vi har gjort bedömningen att fördelarna med att ha båten i vattnet ständigt redo för segling uppväger denna lilla nackdel.

Segla på vintern

Att segla på vintern är inget konstigt. En förutsättning är dock en bra och pålitlig värmare som garanterar att man kan gå ner och värma sig under däck, samt att det är skönt att vistas i båten vid bryggan eller på ankare. Vi har en Webasto 3500 som regleras från navigationsbordet och har en termostat. Mycket enkelt. Vi slår på den på fredag kväll när vi kommer till båten och sedan går den konstant till söndag då vi lämnar båten. Dieselvärmare mår bra av att användas och man skall tydligen då och då dra på lite extra så den bränner ut en del koks. Enda risken med en modern dieselvärmare är att den körs på för låg värme länge, vilket kan få till följd att den sotar igen. Vi brukar ha 20 grader i båten när vi seglar på vintern, så det problemet har inte vi. Jag bytte dock brännarinsatsen i vintras eftersom de förra ägarna verkar ha haft det svalare än vi och inte bränt på som man skall.

Vi skaffade ett par flytoveraller för två år sedan. De är klumpiga och tunga, men blir som ett portabelt litet hus när de väl sitter på. För att vanka fram på fördäck någon gång och sedan sitta i sittbrunnen fungerar de utmärkt. Köp på rea på våren och i så stor storlek så ni kan ha vanliga kläder under, möjligen utan sjöställ dock. Genom att vara vanligt klädd under blir det enkelt att hoppa ur overallen och rusa runt vid behov, för att sedan kliva in i den igen när det lugnat ner sig.

Teletubbie ombord

Vi seglar som regel några timmar på sin höjd, och har lärt oss var det finns hamnar med el under vintern. Vatten kan vara lurigt att hitta, så fyll på ordentligt när ni hittar det.